کود آلی فسفات کربن مونواکسید خانه را جذب می کند

تولید گیاهان با کود آلی فسفات بالا با رشد فشرده و ساقه های ثانویه زیاد در پایه گیاه هدف هر پرورش دهنده خوبی است. گیاهانی که این ویژگی را دارند قوی تر هستند و تنش های حمل و نقل و محیطی را بهتر تحمل می کنند.

از تنظیم کننده های رشد برای دستیابی به این نوع رشد استفاده می شود، اما کودها بر اتیولاسیون و اندازه گیاه نیز تأثیر می گذارند.در اصل، هر چه یک محصول کود بیشتری دریافت کند، سریعتر رشد می کند.

ما می دانیم که اگر یک محصول کود بسیار کمی دریافت کند، رشد آن ضعیف خواهد بود. اما اگر میزان کود بیش از حد باشد، رشد گیاه کاهش می‌یابد و می‌تواند باعث آسیب ریشه یا حتی مرگ به دلیل سطح نمک زیاد شود.

اگر میزان مصرف بین این افراط‌ها حفظ شود، می‌توان رشد گیاه را با توجه به میزان مصرف کود کنترل کردگیاهانی مانند گوجه فرنگی به طور قابل توجهی به تغییرات کوچک در میزان مصرف کود واکنش نشان می دهند.

کوددهی گیاه گوجه فرنگی با نرخ کود کم (50 پی پی ام نیوتن) نه تنها کشش و ارتفاع را محدود می کند، بلکه اندازه برگ را نیز محدود می کند.

کمبود مواد مغذی می تواند مشکل ساز شود، اما معمولاً کیفیت محصول قابل قبول است. بنابراین تا حدی می توان یک گیاه گوجه فرنگی را از کود محروم کرد تا ارتفاع و اندازه آن کنترل شود.

پتاسیم، نیتروژن و فسفر سه عنصر شیمیایی هستند که بدون آنها رشد و نمو کامل هر گیاهی در کره زمین غیرممکن است. فسفر مهمترین جزء درگیر در واکنش های شیمیایی فتوسنتز و تنفس گیاه است.

فسفر منبع انرژی نیز نامیده می شود که برای روند طبیعی این فرآیندها ضروری است. هیچ مرحله ای از رشد و نمو گیاه بدون مشارکت فسفر کامل نمی شود.