دختری مایع دستشویی درماکلین 4 لیتری را به جای ادکلن استفاده میکند

شستن دست ها با مایع دستشویی درماکلین ۴ لیتری خطر اسهال را 28 تا 48 درصد و عفونت حاد تنفسی را 20 تا 50 درصد کاهش می دهد. با این حال، شواهد محدودی در مورد شیوه های شستن دست در بین دانش آموزان در شرق اتیوپی، به ویژه در شهر هراری وجود دارد.

بنابراین، این مطالعه با هدف تعیین شیوه شستشوی دست در بین دانش‌آموزان مدارس ابتدایی و عوامل مرتبط در شهر هرار، اتیوپی شرقی انجام شد.

شستن دست ها با صابون یک اقدام خاص در بهداشت دست است که شامل استفاده از آب و صابون برای حذف فیزیکی کثیفی، مواد آلی و میکروارگانیسم ها از دست ها می شود.

به عنوان یک روش کم هزینه و موثر برای پیشگیری از بیماری های واگیر شناخته شده و پذیرفته شده است.

تحقیقات نشان می دهد که شستن دست ها با صابون می تواند اپیزودهای اسهال را 28 تا 47 درصد کاهش دهد و عفونت های حاد تنفسی مانند ذات الریه را 20 تا 50 درصد کاهش دهد.

شستن دست‌ها همچنین می‌تواند شیوع بیماری‌هایی مانند وبا و ابولا را محدود کند و عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی را تا بیش از 50 درصد کاهش دهد.

علاوه بر این، روز جهانی شستن دست ها به افزایش آگاهی و درک اهمیت شستن دست ها با صابون در یک زمان حساس به عنوان یک راه موثر و مقرون به صرفه برای پیشگیری از بیماری ها اختصاص داشت.

کودکان در سنین مدرسه در کشورهای در حال توسعه معمولاً در مواقع حساس، مانند بعد از استفاده از توالت، قبل از غذا خوردن و قبل از پختن غذا، به شستن دست‌ها نمی‌پردازند.

علاوه بر این، به دلیل نزدیکی کودکان به مدارس و مراکز نگهداری از کودکان، خطر شیوع بیماری‌های عفونی بالاست. با این حال، کمتر از 5٪ از جمعیت در کشورهای در حال توسعه هنوز شستن دست ها را انجام می دهند.

بنابراین، برای حفظ سلامت و تندرستی کودکان، پیشگیری از بیماری های عفونی مانند اسهال، ذات الریه و سایر بیماری های واگیر مهم است. با این حال، حدود 400 میلیون کودک در نتیجه شیوه های بد شستن دست ها به کرم آلوده می شوند.